Kvinnokalendern slutsåld – gav stor donation

Idén föddes ur ett snack om kalendrar och stereotypa kvinnobilder. Nu har Antoninas och Åsas kvinnliga företagarkalender sålt slut, i förra veckan kom diplomet med tack för donationen.

Både Antonina Kobylinski Kihlgren och Åsa Håkanson är väldigt stolta över att kalendern de tagit fram har fått så positiv respons. 83 376 kronor har samlats in till organisationen Kvinna till kvinna.

– Det är jätteroligt. Man hoppades ju att den skulle tas emot bra, men jag är ändå förvånad över hur bra den faktiskt togs emot, säger Åsa Håkanson.  

Tillsammans med Antonina valde Åsa ut kvinnliga företagare från Kungälv, som fick frågan om de ville vara med. De stämningsfulla bilderna togs i oktober av fotografen Julia Cronqvist. Varje kvinna fick ta med sig en sak som representerar deras yrke, en del var nervösa innan men där och då kom styrkan och skönheten fram.

– De som ställde upp blev så himla bekväma med situationen, bara där hade vi kommit väldigt långt. Vi hade ett gemensamt mål, det här skulle bli så bra som möjligt, ”vi gör det här”. Det blev en egoboost, berättar Antonina, som förutom sin egen också var med under några av de andra fotograferingarna.

Läs mer: Starka Kungälvskvinnor gör succé i kalender

Syftet med alltihop var att skildra kvinnor som de verkligen ser ut, som kontrast till gängse kvinnoideal och bilder som läggs ut överallt på sociala medier.

– Kalendern låg rätt i tiden. Kvinnliga kroppar ser olika ut. Här är företagande kvinnor som är stolta över det vi är. Sen är det också roligt att folk blir så provocerade av bilderna, men att det samtidigt är helt okej att lägga upp helt sjuka bilder på sociala medier. Vi är ju knappt stylade på bilderna, har ingen redigering alls. Det var någon bröstvårta som redigerades bort, men det var för att vi inte skulle bli anmälda, förklarar Antonina.

Styrkan och stoltheten hos kvinnorna skiner igenom på bilderna, och tilltalar både Åsa och Antonina. Köparna av kalendern har fått swisha till organisationen Kvinna till kvinna, som i förra veckan skickade diplom och tack för den betydelsefulla donationen på nästan 84 000 kronor.

– Vi hade flera på tal, men de kändes som en ganska bred och erkänd organisation, förklarar Åsa valet av organisationen, som jobbar för kvinnliga rättigheter.

Projektet från idé till kalender gick fort, runt sex veckor, men har gett mersmak till 2022. Den nuvarande sponsrades helt av Kareby bil, Kungälv bildemontering och Service & Underhållsteknik. 

– Tack till alla som köpte den. Det är lika mycket deras förtjänst som våran, säger Antonina. 

Fram igenom kanske de båda utvecklar konceptet.

– Fler borde få vara med. Det kan vara kvinnor med sina barn, eller kvinnor med sina karlar eller söner. Vi vill mer åt kroppsgrejen, säger Åsa.

Christina Wagner

christina.wagner@kungalvsposten.se

Antonina Kobylinski Kihlgren

Gör: Radiopratar på Pirate Rock. Har under pandemin också jobbat mycket med youtubekanalen The Kihlgrens, som Antonina har med sin familj.

Familj: Man och tre barn

Kuriosa: Stod naken i skolkatalogen ett år ”den blev försenad tre månader på grund av det”

Åsa Håkanson

Gör: Driver Åsas bageri i Kareby. Roar sig under pandemin bland annat med kontot Kärras Nimbus på Instagram, ”om vår egen häst som är lite av en pudelrockare”.

Familj: Man och tre barn

Är aktuella med: Har samlat pengar till Kvinna till kvinna genom att ge ut en kalender med kvinnliga företagare som pastisch på stereotypa lättklädda nakenkalendrar. Några av bilderna finns att beskåda på instagram under signaturen juliamoonphoto.